3 Ocak 2021 Pazar

2020 bol kitap okumak için fırsatlar sunan bir yıldı

2014 yılından bu yana okuyup beğendiklerimi yazıyorum:

2020'yi ileride nasıl hatırlayacağız kestirmek güç. Umarım sadece "1 yıllık bir ara" diye hatırlarız,daha fazlası değil. Pause düğmesine basılı geçirdiğimiz dönem teorik olarak kitap okumayı sevene de vakit bulamıyorum diyene de bir fırsat olarak gözüküyordu. Kendi adıma bu fırsatı iyi değerlendiremedim. İstediğim hatta geçen seneki kadar okuyamadım. Odaklanmada sıkıntı çektim ve maalesef demeliyim, hayatıma ısrarla sokmadığım Netflix ve benzerleri girip baş köşeye yerleşti. 

Okuduklarımda yine futbolla ve sporla başlamak istiyorum. Gigi Datome'nin içeriği mükemmel, tercümesi berbat kitabı "Benim yolum benim oyunum" ilk sıraya girer. Guillem Balague'nun Ronaldo kitabı da bir sporcu egosunu ve hayatını anlatmak için güzel kitaptı. Cihat Levent'in hiç isim vermeden yazdığı ilham verici hayat öyküsü Ölümüne Şike çok başarılıydı. Serkan Akkoyun'un futbolcu hikayeleriyle dolu kitabı Bi Dünya Futbol'u okurken keşke bunun Türkiye versiyonu da olsa dedim. Değerli arkadaşım Uzay Gökerman'ın Fenerbahçe tahlili kitabı Yönetilemeyen Büyüklük Fenerbahçe uzun yıllar kaynak kitap olabilecek zenginlikteydi.

Selim Erdoğan'ın Sakarya kitabını yer yer gözlerim dolarak okudum. Rauf Denktaş'ın Karkot Deresi hem Kıbrıs Türklerinin hikayesini hem de örnek bir lideri anlatıyordu.

Elena Ferrante'nin Benim olağanüstü akıllı arkadaşım kitabı bir Napoli'de çocukluğumu yaşıyormuşum hissettirdi. Oliver Bullough'un Paravatan offshore hesaplar,bankalar,şirketler gibi az bildiğim konularda dehşet verici bir kitaptı. 

Yavuz Donat'ın Off the record kitabı Türk siyasetinde 80ler,90lar,2000ler turu yaptırdı, hüzünle... 

En sevdiğim yazarlardan Frederick Forsyth'ın okumadığım kitaplarından biri Tanrı'nın Yumruğu yine olağanüstüydü. Bige Güven Kızılay'ın Hayal Ağacım Erguvan beni yine çocukluğumun güzel günlerine götürdü.Sulhi Dölek'i ilk kez okudum, Geç Başlayan Yargılama'yı çok beğendim. Kazuo Ishiguro'nun Gömülü Dev'ini beğenmedim ama bitirdim.  Değişen Dünyada Bir Sanatçı ise çok iyiydi. Murakami'nin Pinball 1973 en iyi kitaplarından biri değildi ama sevenleri beğenmiştir ama Murakami'nin bir kitabı en iyi listeme girdi.

Gelelim bir büyük jüri hassasiyetinde hazırladığım sıralamama.

7. Gizli Ajans-Alper Canıgüz


Bir yıl önce Alper Canıgüz ve özellikle bu kitabı için bir kaç tavsiye aldım ve başladım. Sıra dışı bir kitap. Neresinin tuhaf, neresi gerçek, nerede tüm olaylar birbirine bağlanacak diyorsunuz, sonunda bağlanıyor. Alper Canıgüz'ün bu kitabı bitince 2 kitabını daha okudum ve onlar da listeme girdiler. Böyle yazarlar nasıl gündemde az yer bulur anlamıyorum veya benim kaynaklarım sıkıntılıymış...

6. Kan ve Gül


Kitabın adını duyduğumda "aaa böyle bir şarkı vardı" dedim ve o şarkı ve şarkıcı kitapta karşıma çıktı. Kitapta zaman içinde yolculuk da var ve beni en çok etkileyen bölümü de o oldu. Şu anki aklınızla 40 günlüğüne üniversite yıllarına dönüp o günleri tekrar yaşayıp, hayatınızdaki bir gizemi çözseniz nasıl olurdu ? 29 yıl geriye gidip o günleri yaşasam nasıl olurdu neyi farklı yapardım diye düşündüm...

5. Dans Dans Dans-Haruki Murakami

Murakami'nin kitaplarını okumaya oturduğumda her defasında farklı ve de tuhaf bir konu bulacağıma ama orada bana sadeliği müthiş anlatacağına, çok az ipucuyla bir şeyleri veya birilerini aramasını heyecanla takip edeceğime,  hiç dinlemediğim jazz müziklerini dinleyeceğime inanıyorum. Yine öyle oldu. 

4.Cehennem Çiçeği-Alper Canıgüz 


Küçük bir fırlama,aile içi aşkları mahalledeki bir ölümün arkasındaki olayları çözüyor. 80lerin mahallesi, pikniği vs ile nefis bir kitap. Alper Canıgüz'ün diğer iki kitabından burun farkıyla daha iyi 

3.Doğu'nun Limanları-Amin Maalouf



Kızıma okuldan ödev olarak bir kitap verildiğinde okudun mu diye soruyor, okumamışsam benimle oku diyor. Amin Maalouf'u kuzenimin favorisiydi ve onun tavsiyesiyle 2004 yazında Yolların Başlangıcı'nı okumuş ve sıkıcı bulmuştum. Belki sıkıcıydı, belki 16 yıl önce farklı kitapları seviyordum. O yaz bol bol Cezmi Ersöz, Ayşe Kulin okumuşum...

Doğu'nun Limanları'na başladığımda çok etkilendim. Sindirerek okudum. Adana'da bir Türk ve Ermeni arkadaşın hikayesi nerelere gidiyor...

2.Cennetin Arka Bahçesi- Habib Bektaş

Bir çocuğun gözünden okuduğum en iyi kitap Yaşar Kemal'in Al güzm Seyrele Salih idi. Cennetin Arka Bahçesi de bir o kadar güzel. Çakır,Hasan, Dilhan... Marmaris'teki o pansiyounun yeri bile gözümün önüne geldi. Habib Bektaş'ı hiç okumamış olmama rağmen içeriğinin bir bölümü çok tanıdık geldi. Diğer kitapları bu yılki okuma listeme girdi.

1.Semerkant-Amin Maalouf


Bu kitabı okurken şunları da okuyayım diye notlar aldım. Pandemi biterse ve vaktim olursa bir İran gezisi yapmaya ve geziye Azerbeycan'dan başlamaya karar verdim.Ömer Hayyam'ın aşkı,öğretisi ve yaşamı...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder