29 Aralık 2015 Salı

2015'de okuyup çok beğendiklerim.

Geçen yıl okuma hikayeme şu yazıyla bir giriş yapmıştım.

2015 en fazla sayıda kitap okuduğum sene oldu. Ayrıca sayfa sayısında da rekorumu kırdım. Mutluyum :)  

Bu yıl biterken twitter'da beni takip edenlere "kaç kitap okuyorsunuz ?" diye bir anket yaptım. Çok okuyanların adet vermesini rica ettim. Sonuçlar ilginçti. Bu anket sonucunda tanışıp takip ettiğim kişiler oldu, yeni yazarlar, siteler öğrendim. Goodreads'i kullanıp, onlarca yorum okudum.

2015'de  insanlık için küçük kendim için büyük bir adımı attım. Tankut Taner Çelik'in teşvik ve ısrarı ile e-book okumaya başladım. Daha önceleri "kitap dediğin elinde tutulur, koklanır, kütüphaneye koyulur" diyenlerdendim, hala da öyleyim ama ilk e-book'tan sonra fikrimi bir parça revize ettim. Yurt dışından alıp kargosuna kitaptan çok para verdiğim, zor bulduğum İngilizce kitapları e-book olarak okuyabilirim ve telefonumdan metro'da bile okuyabilirim fikrine ısındım.  Kindle, Kobo Books ve İfedix kitaplık süratle hayatıma girdiler. Henüz 2 e-kitap bitirebildim, elimde de epey var ama gelecek yıl 10 civarı e-kitap okumuş olmayı hedefliyorum.

Gelelim senenin  beğendiğim etkileyici kitaplarına.

Öteden beri(1987) tarzını çok beğendiğim Orhan Pamuk'un "Kafamda Bir Tufalık" bence en güzel ve Masumiyet Müzesi'nden sonra en rahat  okunan kitaplarındandı. 

Geç keşfettiğim Dave Eggers'ın Kral için Hologram bu yıl okudum müthiş bir romandı. Hızımızı Tadacaksınız da bu yıl okuduklarımdan. Dave Eggers'ın Hornby tadında "konuşurmuş" gibi ve ince mizahlı bir üslubu var ve ben çok seviyorum. Vahşi Şeyler masamda duruyor, 2016'da ilk fırsatta okuyacağım.

Moda'da geçen Berlinli Apartmanı romanıyla çok beğendiğim Yaprak Öz'ün bir bölümü Büyükada'da geçen ikinci romanı  Şeytan disko  ilkinden bile güzeldi. Büyükada demişken, bir gün vapura yetişirken aldığım Alberto Modiano'nun Büyükada Arkamdan Bakar kitabı, Büyükada'nın yetişemediğim yıllarından naif bir hayatın hikayesi olarak beğendiklerim arasına girdi. Kitapta geçen dükkanın yerini tahmin ediyorum, kesinleştirmek için yanındaki emlakçıya soracaktım, unuttum. Şimdi  yazarken aklıma geldi.

İran'ın bir nükleer denemesi için Dilovası'ndan seçilen bir reklam yıldızının hikayesini anlatan Yutturmaca-Rasim Açba ve 53.Risale -Osman Balcıgil Temmuz sıcağında geceleri sahur vaktini beklerken okuduklarımdan.

Bir arkadaşım "Issız bir adaya giderken yanıma üç kitap almak zorunda kalsam bir tanesi Eduardo Galeano'nun Aynalar'ı olur" demişti. Issız olmasa da sessiz ve sakin bir adaya giderken yanımda götürdüm. Çok zengin bilgilerle dolu bir kitapmış.

Bülent Sağman ülkenin keşfedilmemiş dahi yazarlarından. Büyücü Tekir (okuduğum en iyi futbol kitaplarından biridir ) ve Her Şey Akar kitaplarını okumuştum. Korkuyorum Sevgilim de onlar kadar güzeldi. Okumadığım tek kitabı kaldı, İkinci Hanımefendi. Onu da aldım, hazırda bekliyor. Büyücü Tekir'in bir de çizgi romanı var: Bir Zamanlar Sahalarda. Onu da futbolseverlere tavsiye ederim.  

Cahide Birgül'ün hazırladığı Aklın Yolu Bindir- Talat Halman kitabı'ndan çok etkilenmiş ve kitap için sayfamda yazmıştım

Dilek Neşe Açıker Gündüz Kelebeği romanını hazırlarken yazdığı bölümünü okutmuş fikrimi sormuştu. İlk defa duyduğum bir konu demiş ve çok beğendiğimi söylemiştim. Yalan söylemeyeceğim arkadaşlarımdandır ! Kitabı yayınlandı ve Neşe bence ilk kitabının çok ötesine geçti, şimdi üçüncü kitapta beklentim daha fazla. 

En çok kitap sohbeti yaptığım Alper Almelek mutlaka okumalısın deyince alıp 1,5 günde Emile Ajdar'ın Onca Yoksulluk Varken'ini  okudum. Emile Ajdar'ın hikayesi de ilginç...

Ahmet Zeki Muslu'nun Mor Cepkenliler'i Ege, Kurtuluş Savaşı, Zeybekler üzerine nefis bir roman. Önceki kitapları da alınacaklar listemde.

Bu yıl 10 civarı Türkçe futbol kitabı okudum. En beğendiğim sadeliğiyle, anlatımıyla, örnekleriyle Elif Çongur'un Senin Adamın Gol Diyo kitabıydı. 

Andy Lloyd Willams'ın Robin Van Persie kitabı ilk e-book'um oldu. Yazar biyografi hazırlanması için ilginç bir yöntem kullanmış. Van Persie'nin hakkında çıkan onlarca haber ve yorumla bu kitabı hazırlamış. Sanırım Robin veya adı geçenler ile ilave görüşme yapılmamış. Fenerbahçe'nin ne kadar yüksek ego da ne kadar büyük bir yıldız aldığını anlamak için nefis bir kaynaktı. Futbola ilgi duyanlara kesin tavsiye ederim.

Dünyamızın Fatihleri-J.G.Leithasuer, Annem sizi derse bekliyor-Can Kartoğlu Gürses, Dünyanın dört bucağından-Abdi İpekçi, İstanbul Şifresi-Laurence O'Bryan, Babalar ve Oğullar-Turgenyev, Bütün Öyküleri-Yusuf Atılgan, Uçuş 345- Cenk Kayakuş mansiyona layık görülenler oldu.

Gelelim senenin en iyi 6 kitabına !

5. Körlük- Saramago. 
Saramago ile ilk tanışmam ! Bir gün bir ülkede insanlar kör olmaya başlıyor, bir kişi hariç... Müthiş bir aklın kurgusu ! Filmi nasıl çekilir dedim, çekilirmiş. Julianne Moore'un oynadığı film de nefis.



4.Boş Koltuk-J.K.Rowling
Bir kasabadaki seçim hayatlarını onun çevresinde döndüren insanlar. Dili müthiş. Tavsiye üzerine okudum, iyi ki de okumuşum.



3.Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş-Saramago
Saramago'nun Başyapıtı Körlük'tür yazısını çok okudum, katılmıyorum. Bence bu kitaptır. Bir gün bir ülkede 1 Ocak itibariyle kimse ölmemeye başlıyor. Büyük bir mucize olarak görülse de kabusa dönmesi az sürüyor.

2. İzansız Mahalle-Mehmet Ünver
Kitap fuarında Yitik Ülke standında yayın evinin sahibi Kadir Aydemir'in tavsiyesi ile aldım. Kitabın arkasında senenin en iyi kitabı yazıyor. Abartı diye düşündüm, değilmiş. Nasıl olur da bu kitap yılın en çok okunanları arasına girmez hayret ! Doğan Kitap'tan çıksa girerdi...Maalesef ülkemizde böyle bir gerçek de var. Çocuk gözünün saflığıyla İstanbul'da bir mahallenin 1961-62 yıllarındaki bir yazı nefis anlatılmış. İçinde yaşar gibi olduğum romanları severim, bu da öyle.


1.İmkansızın Şarkısı- Murakami
Sene içine Murakami'nin ciddi hayal kırıklığı olan Uyku, en iyi romanlarından birisi olmayan Haşlanmış Harikalar Diyarı ve Dünyanın Sonu'nu da okudum. Elephant Vanishes telefonumda benimle beraber geziyor, ara sıra okuyorum. İmkansızın Şarkısı Murakami'nin en iyi kitaplarından bu kesin ama en iyisi mi tartışılır. Çok zorlanarak bir sıralama yapsam Zemberek Kuşu'nun güncesi 4. olur 1Q84 ve İmkansızın Şarkısı aynı puanla 2.ve 3. sırayı paylaşır, Sahilde Kafka küçük bir farkla birinci olur. İmkansızın Şarkısı'nın filmi çekilemez demiştim, Norwegian Wood'u izledim. Yine erken konuşmuşum...




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder