25 Kasım 2015 Çarşamba

O yazın hikayesi: İzansız Mahalle

Hepimizin unutamadığı bir yaz vardır. Çok güzel tatiller geçirmeme rağmen, 12 yaşında 3 ay kaldığım (ve bir daha gidemediğim) Gemlik-Küçükkumla'daki tatilimin yeri ayrıdır...

Kitap fuarında Yitik Ülke standında kitaplara bakarken yayın evinin sahibi Kadir Aydemir, İzansız Mahalle'yi tavsiye etti, aldım. Arka kapağında "İzansız Mahalle yılın romanı olmaya aday" diye çok iddialı bir cümle dikkatimi çekti, abartılı buldum. Çünkü ne yazarı Mehmet Ünver'i tanıyordum ne de bu kitabın adını duymuştum. Kitap bitince cümlenin hiç bir abartı içermediğini düşündüm. İzansız Mahalle son yıllarda okuduğum en güzel kitap !

**
**

1960-62 yılları arası Boğaz'ın Anadolu yakasında Üsküdar- Kanlıca arası orta halli bir semte (ben Çengelköy diye düşündüm) bir sabah 2 genç kız taşınır. Oldukça dedikoducu olan mahalleli, kızları görür görmez "bunlar zilli" diye tanımlar ancak bu defa haklıdırlar. O kızların taşınmasından sonra o yaz semtte çok olaylı geçer ve bir daha hiçbir şey aynı olmaz. 

Babasını erken kaybetmiş, orta okula başlayacak bir çocuğun gözünden çok başarılı bir şekilde anlatılan hikaye bana Dave Eggers'in "Müthiş dahiden hazin bir eser (A Heartbreaking Work of Staggering Genius)"  kitabını hatırlattı. 

Mizahi bir üsluptaki kitapta mahalle hayatı, eve yatıya gelip gitmek bilmeyen misafirler, komşuluk, dedikodu, ölüm, aşk, yalan, kaçamak, argo, yeni tanışılan cinsellik, meşhur artistler (gerçek isim kullanılmamış ama bir tanesi Erol Büyükburç olabilir mi dedim ) ne ararsanız var.

Bir de kitabın kahramanının gündelikçi olarak her gün vapurla karşıya geçip, sis olduğunda geri dönemeyen ve çalıştığı evde geceleyip sabaha kadar çalışmak zorunda kalan annesinin hüzünlü hikayesi var. 

Kitaptaki bazı kahramanlar adıyla geçmiyor, bir tanesi de kitabı anlatan çocuğun ikizi... Eğer kitapta gerçek payı varsa bu ikiz ile yazar arasındaki ilişki nedir diye de düşündüm. Eğer bir ilişki yoksa ve kurguysa da güzel olmuş.

O yaz başlayıp çok karlı kış tatiline kadar uzanan eğlenceli ve yer yer hüzünlü bir hikaye.

Benim için yılın romanı adayıdır. 

Mehmet Ünver'in diğer kitapları (İblisler ve Yıldızlar, Pus, Zingara'nın aşkı) alınacaklar listeme girdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder